Toch weer terug naar YouServe
Maar op die keuze kwam ze al snel terug. Iris: “De cultuur bij die werkgever sprak me niet aan. En alles moest volgens een bepaald stramien en vaste regels. Voor veel mensen werkt dat goed, maar ik miste de flexibiliteit en vrijheid.” Precies wat ze wél had bij YouServe, dus keerde ze weer terug. “Deze keer ging ik naar een andere afdeling met klanten uit de zorg en gemeentes. Dat wilde ik graag, omdat ik de complexere non-profitsector, cao’s en regelingen een hele fijne uitdaging vond. Zo werkte een van onze klanten met wel 3 cao’s.”
Iris werd op dat moment coördinator van een team dat bestond uit 4 collega’s. “Samen hadden we 3 klanten met elk zo’n 1700 tot 1800 loonstroken per maand. We werkten met elkaar voor alle klanten, zodat iedereen op de hoogte was van de details. Op die manier had de klant geen last van bijvoorbeeld onze vakanties, ziekte of andere vormen van uitval”, vertelt ze. Inmiddels is het team opgesplitst en hebben de rollen en klanten een andere verdeling gekregen. “Het fijne van een dynamische organisatie als YouServe is dat dit soort verschuivingen weer zorgen voor nieuwe kansen. Zo blijft het lekker divers.”
Complexe vragen en inhoudelijk advies
Haar werk is enorm veelzijdig. “Sommige taken komen elke maand terug, zoals proefstroken opleveren, mutaties verwerken en controleren en de loon- en pensioenaangifte doen. Die staan in een maandplanning. Rond de betaling zijn er bijna dagelijks meerdere contactmomenten met klanten, want alle stroken moeten kloppen. Daarnaast houd ik me bezig met vaak complexe vragen van klanten, bijvoorbeeld over pensioenberekeningen. Ook geef ik inhoudelijk advies en laat ik de klant zien hoe ze bepaalde regelingen aan medewerkers moeten uitleggen.”
Goede band met klanten opbouwen
Die afwisseling is waar Iris van opveert. “In de ochtend weet je nooit wat er die dag gebeurt. Zo dacht ik laatst dat ik een vraag in 5 minuten wel kon uitzoeken. Maar het bleek ingewikkeld en ik was uiteindelijk 4 uur verder. Of declaraties blijken niet te kloppen, waardoor je ze ineens stuk voor stuk handmatig moet invoeren. Die onverwachte dingen maken het heel leuk.”
Verder vindt ze het fijn om een band op te bouwen met klanten. “Door het intensieve contact vertrouwen klanten je volledig en weten ze dat jouw antwoord op hun vraag klopt. Ook komen we regelmatig bij klanten op locatie voor bijvoorbeeld een evaluatie. Dan leer je de contactpersonen en de organisatie nog beter kennen.” Die goede band leidt tot mooie momenten. “Een klant wilde weggaan bij YouServe, maar was zo tevreden met mijn team dat ze toch besloten te blijven. Vervolgens kregen we alle 4 een kerstpakket opgestuurd. Een mooie waardering!”
Vrijheid en leuk contact met collega’s
Wat haar vooral aanspreekt bij YouServe, is de vrijheid. “Je wordt hier niet gedwongen om van 9 tot 5 op kantoor te zitten, maar kan veel thuiswerken. Zolang je overdag bereikbaar bent voor klanten, is dat geen probleem. Je deelt je eigen dag in op basis van je taken en klanten. Dat vind ik heerlijk,” vertelt Iris enthousiast.
Ondanks dat haar team ongeveer 1 dag per week op kantoor werkt, heeft ze veel contact met haar collega’s. “Ook als ik ze niet zie, spreken we elkaar meerdere keren per dag. Dan gaat het niet alleen over werk, maar zitten we ook even gezellig te kletsen. Daardoor hebben we een hele leuke band met elkaar.”
VPS-diploma en NIRPA-certificering behaald
Daarbovenop is Iris erg positief over de ontwikkelmogelijkheden. “In mijn eerste jaar heb ik op kosten van YouServe mijn VPS-diploma gehaald en werd ik senior salarisadministrateur. En na mijn uitstapje naar een andere werkgever gaf mijn leidinggevende me alle vertrouwen. Zo werd ik direct coördinator van het team. In die rol zorgde ik voor de helikopterview en pakte ik complexere vraagstukken op.”
En dat is nog niet alles. “Inmiddels ben ik ook NIRPA-gecertificeerd. Met dat certificaat kom je in een register van payroll-professionals. Om het te behouden, moet je elk jaar trainingen volgen. Dat kan allemaal op kosten van YouServe en tijdens werktijd. Dankzij al deze kansen ben ik enorm gegroeid in het vak.”
Leuke, flexibele werkgever
Ze vindt YouServe dan ook een aanrader als werkgever. “Er wordt hier echt naar je geluisterd. Als je aangeeft waar je tegenaan loopt, dan gebeurt er ook iets mee. Je voelt je daardoor serieus genomen. En het werk is ontzettend leuk en flexibel, met veel afwisseling en klantcontact. Ik heb het onwijs naar mijn zin en zou geen andere baan willen!”