Sparren met een loopbaancoach
In 2021 kwam er een grote verandering: de businesskant van Visma Raet werd een zelfstandig bedrijf, YouServe. Vanwege de splitsing van de organisatie konden medewerkers gebruikmaken van een jobcarrousel-programma. Bij Jolanda begon het toen te kriebelen. “Er was een coach met wie je kon sparren over je loopbaan, mogelijkheden en talenten. Ik wilde meer dan de HR-servicedesk, maar ik wist niet zo goed wat. Daarom vond ik de gesprekken met de coach heel fijn. Hierdoor kreeg ik interessante ideeën over mijn volgende stap.”
Van administratie naar profielen matchen
En die stap zette ze. Begin 2022 werd ze commercial assistent backoffice bij de interimafdeling YouFlex. Jolanda: “Door de afsplitsing was dit een startende afdeling. Het leek me superleuk om hier structuur aan te brengen en te zorgen voor orde in de administratie.” Dat is dan ook precies wat ze deed. “Ik implementeerde een nieuw administratiesysteem en een nieuwe manier van uren schrijven. Ook pakte ik allerlei projecten op, waardoor mijn rol steeds breder werd. Omdat we in een jaar van 4 naar 28 specialisten groeiden, was het hard nodig om YouFlex effectiever te maken.”
Dankzij haar harde werk kreeg ze in 2023 de kans om te promoveren. “Die kans greep ik natuurlijk en zo werd ik resource planner. Waar mijn vorige functie meer gericht was op administratie, hield ik me vanaf dat moment bezig met het hele proces, van specialistenprofielen matchen met opdrachten tot facturen versturen. Het leuke was dat er van resource planner nog geen functieomschrijving bestond, dus ik kon veel zelf uitzoeken, indelen en invullen.”
Eerste stappen in de datawereld
Ondertussen had Jolanda regelmatig gesprekken met haar manager. “Zij gaf aan dat ik heel goed was in processen efficiënt maken. Zo gebruikten we eerst losse documenten en sheets voor bijvoorbeeld omzetverwachtingen. Ik zorgde dat het via nieuwe systemen veel effectiever en makkelijker ging. Mijn manager viel dat op en zei: ‘Jij hebt inzicht in data en tilt het echt naar een hoger niveau. Daar moet je iets mee doen.’ Dat inspireerde me om hier verder in te gaan”, legt ze uit.
Nadat ze zich had georiënteerd, besloot Jolanda een opleiding tot junior data-engineer te doen van het STAP-budget. “Hier leerde ik veel over onder andere datasystemen en Python. Ik vond het nog interessanter dan ik al dacht. Hoewel ik mijn afdeling heel leuk vond, kon ik me daar niet verder ontwikkelen op het datastuk. Dus ik ging op zoek naar een nieuwe functie”, vertelt ze.
Nieuw avontuur als MI-consultant
Jolanda: “Het bleek lastig om met alleen een opleiding en zonder ervaring bij een ander bedrijf binnen te komen. En ik had het hartstikke naar mijn zin, dus ik wilde eigenlijk helemaal niet weg bij YouServe.” Na een interne sollicitatieronde kon ze beginnen als MI (managementinformatie)-consultant op de afdeling Projects, Delivery & Support. Sinds april 2024 zit ze daar helemaal op haar plek.
“Ik ben weer teruggegaan naar klantvragen: net als op de HR-servicedesk, maar dan op een andere afdeling. Ik maak en beheer rapportages voor klanten, bijvoorbeeld over verzuim en verlof. Op verzoek creëer ik ook speciale rapporten. En ik ben bezig met nieuwe tooling voor rapportagedashboards. Daarbij leer ik veel van mijn team. Zo ben ik van eerstelijnsvraagstukken naar interim naar HR-data gegaan, allemaal binnen YouServe. Heel afwisselend!”, zegt ze enthousiast.
Zelf stappen zetten
YouServe stimuleert groei van medewerkers, waardoor er vele mogelijkheden zijn om jezelf verder te ontwikkelen. Toch zijn alle mooie stappen Jolanda niet zomaar komen aanwaaien. “Je moet zelf je pad bepalen. Als je niets onderneemt of de kansen niet grijpt, dan blijft je functie hetzelfde. Dankzij mijn ambitie, initiatieven en de kansen die ik kreeg, heb ik deze stappen gemaakt. Dan zijn er flinke mogelijkheden”, legt ze uit.
Ze is zelf dan ook een echte aanpakker. “Elke keer als ik iets nieuws wilde leren, zocht ik collega’s met grote kennis op om me te helpen. En ik ging mezelf nieuwe dingen aanleren. Ik ontdek namelijk graag zelf hoe dingen werken en efficiënter kunnen. Zo heb ik mezelf hier ontwikkeld tot professional.”
Vrij, flexibel en afwisselend
Wat haar het meest aanspreekt bij YouServe, zijn de afwisseling en vrijheid. “Ik heb zoveel diverse klanten en taken dat ik elke dag kan kiezen waar ik zin in heb. De enige standaard is de dagstart ‘s ochtends en dat je klantverzoeken binnen een bepaalde tijd moet afhandelen. Verder deel ik zelf in wat ik wanneer doe.” Daarnaast waardeert ze de praktische vrijheid. “Het is lekker flexibel: de ene keer werk ik thuis, dan op het kantoor in Amsterdam en daarna weer op ons Amersfoortse kantoor. Ik begin vaak lekker vroeg, zodat ik voor de files naar huis kan”, vertelt Jolanda.
Leuke collega’s en dankbaarheid
Ook de leuke collega’s en open sfeer maken haar blij. “Op elke afdeling zat en zit ik in een leuk team. Je kunt altijd bij elkaar terecht, iedereen is open naar elkaar en er is veel humor. Als er iets is, maakt een collega even tijd vrij om je verder te helpen. Heel fijn.” Dat gebeurt ook andersom. Jolanda: “Ik draag veel bij aan de vragen en doelen van anderen, bijvoorbeeld door mijn technische inzichten te delen. De dankbaarheid die ik daarvoor terug krijg, vind ik heel mooi. In al die jaren heb ik nog geen dag spijt gehad dat ik hier ben gestart!”