Overslaan naar content



De 6 belangrijkste eigenschappen van een salarisadministrateur

Als salarisadministrateur zorg je dat iedereen zijn of haar loon op tijd en kloppend krijgt. Wat voor competenties heb je eigenlijk nodig om dat goed te doen? We zetten de 6 belangrijkste in deze blog voor je op een rij.

Wat is het verschil tussen hard en soft skills?

Competenties of eigenschappen staan ook wel bekend als soft skills. Dat zijn emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden. Ze laten zien hoe je omgaat met je werk. Denk bijvoorbeeld aan je communicatieve vaardigheden, probleemoplossend vermogen en hoe goed je in een team samenwerkt.

Daartegenover staan hard skills. Dit zijn de vakvaardigheden en kennis die je nodig hebt om je werk uit te voeren. Enkele voorbeelden zijn je diploma’s, werkervaring en inhoudelijke kennis van bepaalde programma’s. Het verschil met soft skills is dat hard skills meetbaar en tastbaar zijn. In dit artikel gaan we dieper in op de soft skills die onmisbaar zijn voor salarisadministrateurs.

1. Analytisch en nauwkeurig

Als eerste is het essentieel dat je analytisch en nauwkeurig bent. Dat betekent dat je secuur werkt. Alle loonstroken moeten namelijk elke maand opnieuw volledig kloppen, tot op het laatste cijfer achter de komma. Dat lukt alleen als je heel precies bent, omdat het met loonstroken heel nauw luistert. Een klein foutje kan grote gevolgen hebben, waardoor je veel tijd nodig hebt om alles weer te herstellen. Het beste is natuurlijk als je zo’n foutje dankzij je nauwkeurige aard weet te voorkomen.

2. Gestructureerd

Wat daar ook aan bijdraagt, is gestructureerd werken. Met een vaste structuur houd je het overzicht en ben je in staat om alles correct en op tijd op te leveren. Dat is enorm belangrijk. Want reken maar dat er klachten binnenstromen als mensen hun loon te laat ontvangen en/of als er fouten op hun loonstrook staan. Door elke maand gestructureerd naar je deadlines toe te werken, voorkom je stress en loopt alles gesmeerd.

3. Stressbestendig

In je werk als salarisadministrateur regent het deadlines. Elke maand moet je op tijd wijzigingen en mutaties doorgeven, de loonstroken klaarzetten en de salarissen uitbetalen. Dat zorgt voor structurele piekmomenten en kan best stressvol zijn. Daarom is het fijn als je hier goed mee om kunt gaan. Met andere woorden: je laat je niet gek maken en werkt rustig je deadlines af. En ook onder tijdsdruk ben je nog steeds even gestructureerd en nauwkeurig.

4. Dienstverlenend en klantgericht

Je doet als salarisadministrateur niet alleen maar uitvoerend werk, maar denkt ook mee met je organisatie en/of klanten. Als ze ergens tegenaan lopen of hulp nodig hebben, neem je een adviesrol in. Zie je zelf iets wat beter kan? Dan neem je initiatief en doe je een voorstel om het anders aan te pakken. En als een bepaalde wens niet in het belang van je klant of organisatie is, durf je ook nee te zeggen.

5. Samenwerken

In het kader van de vorige eigenschap is het handig als je goed kunt samenwerken. Niet alleen met je eigen team, maar ook met collega’s van andere afdelingen. Je vraagt bijvoorbeeld om hulp als je een oplossing zoekt voor een probleem en er zelf niet uitkomt. Dat geldt ook andersom: je helpt collega’s als ze ergens tegenaan lopen. Zo zorg je samen voor de beste oplossingen en resultaten.

6. Buiten kaders denken

Hoe je tot goede oplossingen komt? Vaak is dat door buiten de kaders te denken. Bijvoorbeeld als je een nieuwe cao-regel doorvoert, een aangepaste wet implementeert of een ingewikkeld probleem van een klant of collega oplost. Je laat je niet beperken en denkt ruim. Daardoor kom je met creatieve ideeën die goed uitvoerbaar zijn voor jezelf en waar tegelijkertijd je klant of organisatie blij mee is.

Belangrijke algemene soft skills

Naast specifieke eigenschappen zijn er ook nog een aantal algemene soft skills die je nodig hebt als salarisadministrateur. Het gaat om de volgende:

● Ondernemend. Je houdt je aan je afspraken, denkt in oplossingen en bent proactief.

● Verantwoordelijk. Je neemt je verantwoordelijkheid naar je organisatie, werk, team, collega en/of klant.

● Toegewijd. Je bent open en eerlijk en werkt aan de best mogelijke oplossing. Dat doe je door oprechte aandacht te geven en nieuwsgierig te zijn.

● Inclusief. Je geeft ruimte aan de mening van anderen en hebt geen vooroordelen.

Zin om aan de slag te gaan als salarisadministrateur?

Herken je jezelf in de competenties? En sta je te popelen om je eigen klantenbestand elke maand blij te maken met correcte loonstroken die stipt op tijd zijn? Kom dan werken als salarisadministrateur bij YouServe! Bij ons heb je veel uitdaging en afwisseling, omdat je voor klanten met verschillende cao’s en wet- en regelgeving werkt.

Verder krijg je volop ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden, waaronder je VPS halen op onze kosten. En dan haal je ook nog eens veel voldoening uit je werk, omdat klanten je inzet enorm waarderen. Nieuwsgierig? Bekijk onze payroll-vacatures en solliciteer meteen!