Overslaan naar content



“Ik krijg bij elk bedrijf een kijk in de keuken en ben gek op die afwisseling.”

Als interim payroll-professional komt Micha Pfeiffer bij veel bedrijven over de vloer. “Ik krijg overal een kijkje in de keuken en neem bij elk bedrijf weer wat nieuwe kennis mee. Die afwisseling in combinatie met de zelfstandigheid en menselijke maat bij Visma YouServe maken het voor mij de moeite waard.”

Van fiscalist tot salarisconsultant

Micha begon zijn carrière als fiscalist op een accountantskantoor. “Op een gegeven moment ging de salarisadministrateur met zwangerschapsverlof en verving ik haar. Dat vond ik zo’n leuke uitdaging dat ik het bleef doen. Uiteindelijk rolde ik ook de salarisconsultancy in.” Omdat hij niet meer helemaal op zijn plek zat bij zijn vorige werk, was hij “latent aan het rondkijken”, zoals hij het zelf noemt.

“In die periode kreeg ik via LinkedIn een berichtje van een YouServe-recruiter. Uit nieuwsgierigheid ging ik het gesprek aan,” vertelt Micha. En dat bleek een goede keuze. “Ik vond het fijn dat in het gesprek de nadruk lag op wie ik ben als persoon in plaats van alleen mijn cv. Het menselijke stond centraal. Ook de zelfstandigheid sprak me aan.”

Ook actief als zzp’er

Wat hem verder blij maakte, was dat zijn andere werkzaamheden geen probleem waren voor Visma YouServe. “Ik ben ook zzp’er met een eigen administratiekantoor, waar ik onder andere fiscaal advies geef en belastingaangiftes doe. Hier was ik vanaf het begin open over en het was gelukkig prima. Ik werk nu ongeveer 60 procent als interimmer bij de afdeling YouFlex en 40 procent voor mezelf. Ik krijg energie van die afwisseling.”

Orde in de chaos scheppen

Variatie heeft hij volop in zijn werk bij YouServe. Micha: “Ik ben tussen de 3 en 6 maanden bij dezelfde opdrachtgever. Dat kan een organisatie in van alles zijn: van een tankstation tot een bedrijf in de voedselbranche en van installatietechniek tot de bouw. De opdrachten zijn al net zo verschillend. Ik word bijvoorbeeld ingevlogen om orde in de chaos te scheppen en de salarisadministratie weer goed te laten draaien. Dat is vaak gecompliceerd.”

“Of een organisatie heeft personeelstekort en mijn taak is om de salarisadministrateurs te ondersteunen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als er net iemand is vertrokken. Verder geef ik advies op arbeidsrechtelijk gebied en om werkprocessen te verbeteren. Ik zeg altijd: ik ga het mooi maken en dan weer door naar de volgende opdracht.”

Automatiseren en samenwerken

Hoe zo’n opdracht gaat? “Als ik met een probleem aan de slag ga, dan bespreek ik dat eerst met een salarisadministrateur en iemand van HR. Op die manier kom ik erachter wat er precies aan de hand is, zodat ik daarna een oplossing in kaart kan brengen. Vervolgens help ik met de uitvoering van die oplossing,” legt Micha uit. “Zo stuur ik regelmatig op het automatiseren van processen. Want hoe minder handmatig gebeurt, hoe kleiner de kans op fouten. Bijvoorbeeld automatisch arbeidscontracten maken op basis van gegevens die een nieuwe medewerker zelf invult. Hiermee voldoe je ook direct aan de AVG.”

Tijdens het hele proces is de samenwerking met HR belangrijk. “Payroll en HR kunnen niet zonder elkaar: de een moet de ander van goede informatie voorzien. Een aanvraag voor zwangerschapsverlof komt bijvoorbeeld eerst bij HR terecht en moet daarna goed op de salarisstrook worden verwerkt. Ondanks die verwevenheid is mijn ervaring dat HR vaak weinig weet van salarisadministratie. Daarom neem ik HR-medewerkers heel goed mee in het proces.”

Volop ruimte om te ontwikkelen

Ook over de open en behulpzame bedrijfscultuur is hij positief. “Iedereen is bereid om me te helpen, bijvoorbeeld met vragen over onze bedrijfsspecifieke software HR Core en Selfservice.” Daardoor kreeg hij veel kansen om zich te ontwikkelen. “Zo pakte ik eens een ticket op over verlofregeling, maar ik had daar nog geen ervaring mee. Ik vroeg aan de productconsultant hoe ik dat het beste kon aanpakken en loste het samen met hem op. Door zelf initiatief te tonen en met teamwork lukt heel veel. Daardoor is er veel ruimte om alles te leren en jezelf verder te ontwikkelen.”

Breed, creatief en afwisselend

Micha is erg enthousiast over zijn werk. “Ik raak nergens vastgeroest, waardoor ik heel breed bezig ben,” vertelt hij. “Ik kom in situaties terecht waarin ik creatief moet zijn. Dat triggert me om na te blijven denken en houdt me scherp. Daar houd ik van.” En dat is niet het enige dat hem aanspreekt. “Als interimmer ga je naar klanten met allerlei softwarepakketten, dus niet alleen bedrijven die YouServe gebruiken. Ook dat maakt het heerlijk afwisselend.”

Positieve ervaring na gestrande opdracht

Maar niet elke opdracht loopt zoals gehoopt. Micha: “Laatst kwam ik bij een bedrijf waar ik de werkprocessen moest verbeteren. Al binnen 3 weken wilden ze een rapport van mij, wat eigenlijk te snel was.” Hij zag veel misgaan, dus hij beschreef in zijn rapport flinke verbeterpunten. “Dat werd me niet in dank afgenomen, waarna de opdracht stopte.”

Toch werd dit voor hem een positieve ervaring door de manier waarop Visma YouServe ermee omging. “Ik kon goed motiveren waarom ik het zo had aangepakt. YouServe luisterde echt en bleef achter mij staan, ondanks dat de opdracht niet was afgerond. Met mijn leidinggevende heb ik elke maand een gesprek over hoe het met me gaat en wat ik als volgende opdracht wil doen. Dat waardeer ik erg. En doordat je als interimmer bij YouServe in dienst bent, krijg je ook gewoon betaald als je eventjes geen opdracht hebt. Heel fijn.

Openminded en informeel

Micha raadt YouServe als werkgever dan ook van harte aan. “Het is een informele organisatie die openminded is en oprechte interesse toont in alle medewerkers. Ze kijken samen met jou naar de mogelijkheden die je hebt. En de bonus is natuurlijk ook lekker!”

Word jij Micha zijn nieuwe collega?

Openstaande vacatures

Resource Planner AmsterdamAmsterdam, Noord-Holland, Nederland